тоғызқұмалақ

Қазақтың ең көне ұлттық ойындарының бірі - "тоғызқұмалақ" ойыны. "Тоғызқұмалақ" - логикалық математикалық ойлау мен ұстамдылықты дамытуға арналған тақтадағы логика мен тапқырлыққа арналған үстел ойыны. Ойын вари немесе калах сияқты ойындарды қамтитын манкала отбасына жатады. Ойын ежелгі моңғолдар мен түріктер арасында қасиетті деп саналған 9 (9х9=81 және 2х9х9=162) санына негізделген.

Ғылыми әлемде оны "шопан алгебрасы" деп атады, өйткені ойын барысында қарсыластар барлық төрт негізгі математикалық әрекеттерді қолдануы керек. Ойын тек санау жылдамдығына ғана емес, сонымен қатар тактикаға да негізделген. "Тоғыз құмалақ" қазақ ойынының ережелеріне сәйкес оған екі ойыншы қатысады, олардың әрқайсысында тақтада бір-біріне қарама-қарсы орналасқан 9 тесік ( яғни "отау" деп аталатын 18 тесік) бар. Әр шұңқырдың өз атауы бар 1-арт, 2 - Тектұрмас, 3 - атотпес, 4 - атсыратар, 5 - бель, 6 - Белбасар, 7 - қандықақпан, 8 - көкмоин, 9-мандай. Сонымен қатар, тақтада "қазан"деп аталатын тағы екі сақтау тесігі бар. Ойынның басында ойыншылардың әрқайсысында 81 түсті шар бар, яғни 9 тесікке арналған 9 шар. Ойынның басты міндеті-қиыршық тастарды ойын саңылауларына ауыстыру, оларды мүмкіндігінше "қазанға"жинау.

Жиналған қиыршық тастар сақтау шұңқырына жиналады. Ойыншылар кезекпен қимылдар жасайды. Бірінші айналым құқығына ие болған ойыншы өз қатарының кез-келген тесігінен біреуінен басқа барлық шарларды алып тастайды және оларды солдан оңға қарай жылжытады, әр келесі тесікке соңғы доп жаудың тесігіне түсетіндей етіп түсіреді. Егер кезек аяқталғаннан кейін осы шұңқырдағы шарлардың саны жұп болып шықса, онда олардың барлығы ойнатқыштың "олжасы" болып табылады және оның қазанына ауыстырылады. Келесі айналымның құқығы қарсыласқа өтеді.

Егер ойыншылардың бірінің шұңқырларында бірде-бір доп қалмаса, онда оның қарсыласы өз қатарының барлық шарларын қазанына апарады. Ойын екі ойыншының бірі өз қазанына 81-ден астам малтатас алғанға дейін ойналады (Бұл ойыншы жеңеді) немесе екеуі де 81 малтатас жинайды (тең). "Тоғыз құмалақ" ойынында сипаттауға тұрарлық кейбір ойын жағдайлары туындауы мүмкін: Егер инсульттан кейін қандай да бір шұңқырда үш қиыршық тас болса, онда бұл тесік "тұздық"деп жарияланады. Кейіннен тұзаққа түскен әрбір қиыршық тас осы тұздық орналасқан ойыншының қазанына өтеді, бірақ ойыншы 9-да тұздық ала алмайды, сондай-ақ бірінші "тұздық" қарсыласы алған тесікте. Әр ойыншының бір уақытта біреуден көп болмауы мүмкін.

Егер ойыншылардың бірінің кезегінен кейін барлық тесіктер бос болса, онда ол "атсызқала" (қаз. "атсыз қалу"). Бұл жағдайда ол "жаяу"болғанша жүре алмайды. Бұл жағдайда ойын аяқталады, жаудың қиыршық тастары жаудың қазанына өтеді және қазандағы қиыршық тастар есептеледі. "Тоғыз құмалақ" ойыны төрт-бес сағатқа созылуы мүмкін. Бұл ойын ежелгі дәуірдегідей танымал болды, ойыншылар тіпті ойын тақтасы болмаса да, жерде ойнау үшін тесіктер қаза алады. "Тоғызқұмалақ" біздің заманымызда да танымал және біртіндеп оның жанкүйерлерінің саны жыл сайын артып келеді.